Thursday, December 20, 2007

Korban dan terkorban - Mat Saman Kati


Semalam aku balik kampong, untuk menyambut Hari Raya Haji.

Sampai kat kampong pukul 4 petang, adik beradik riuh rendah pasai kerbau dah terlepas. Kerbau yang sepatutnya dikorbankan pada hari raya ini pun tidak rela dikorbankan. Tapi apa nak buat, nasib hang kerbau, hang sekoq, askar aku ramai.

Anak buah aku seramai 16 orang pun hambat keliling kampung, macam SB hambat penyokong Hindraf. Last-last, abang ipar aku dapat menangkap kerbau dengan menggunakan tali macam Gaucho kat Argentina. Fuh, terror jugak orang kampung ni. FRU patut belajar macam mana nak tangkap kerbau dengan tali, tak payah la pakai gas pemedih mata atau water canon.

Malam, aku pi lepak kat kedai Azrul dipekan Sauk, pekena kopi Gano. Banyak jugak member-member Amno lepak kat situ. Baru nak letak pungkoq, depa dah canon kat aku. "Apa la Keadilan! Tipu orang melayu saja." La, nak kata terkejut beruk tak jugak, tapi ini kes berat. " Tipu apa dia?", aku tanya balik. "Hari tu perhimpunan kat Kampong Baru rupa-rupanya Keadilan yang rancang. Nasib baik kami dapat tau awal, kalau tidak buta saja kena cekup."

"Ni sapa yang bukak cerita?"

"Member Umno kami kat KL la."

"Pasai apa Keadilan nak cari pasai?"

"Pasai hangpa memang kaki demo. Hangpa saja nak buat huru hara supaya orang Melayu berpecah! Ini semua Anwar punya perancangan. Dia sokong India, tentang orang Melayu!"

Astaghfirullahilazim. Patut la Nazri boleh menang kat Padang Rengas. (Sauk terletak didalam Parlimen Padang Rengas). Kerbau yang nak dikorbankan pun tau macam mana nak lari, tapi orang Melayu Sauk merelakan diri mereka disembelih hidup-hidup.

Nasib baik aku nampak ada sorang member Keadilan kat meja lagi satu. Aku pun angkat pungkok, blah. Pindah meja. Aku pun tanya kat member aku, Azman nama dia.

"Eh Man, hangpa orang Keadilan tak boleh ka nak tarbiah bebudak Amno tu?"

" Aku sorang, Mat. Depa ramai. Hang cakap sampai sepuluh gelas pun tak boleh masuk punya. Mati akai."

"Hangpa buat la ceramah ka, sebar risalah ka."

"Ni aku nak bagi tau kat hang. Last aku tengok muka pemimpin Keadilan kat sini, pilihanraya tahun 2004. Lepas tu hilang."

"Pemimpin bahagian tak kan tak mai kot? Hang bagi tau la kat Ketua Bahagian."

"Ketua Bahagian pun aku tak kenai!"

Laa... awat la sampai tagha tu?

---------------------------------------------------------------------

Pagi tadi aku sembahyang Raya kat Masjid Sauk. Aku pun heran, pasai apa semua masjid la ni depa cat warna oren. Rasa-rasa macam kat Ukraine pulak. Aku cuba cari member-member dari Pas tapi sorang pun tak nampak. Orang Pas tak sembahyang raya ka?

Last-last ternampak Mat Senyum. Aku pun pi tanya kat dia.

"Member Pas semua pi mana?"

"Huh.. depa semua sembahyang kat markas."

" Masjid dok ada, pi sembahyang kat markas pasai apa?"

"Memang macam tu. Tiap kali raya depa sembahyang raya kat markas"

"Awat, sembahyang kat masjid tak sah ka?" aku balas balik.

"Yang tu aku tak tau la. Tapi imam kat sini orang Amno!"

Pulak dah!!!

Aku pun masuk masjid, buat apa yang patut. Bila tiba time khutbah, mata pun mula mengantuk. Bukan salah aku, tapi aku boleh faham pasai apa orang Pas tak mau mai masjid. Aku pun heran, tak dak ka orang lain yang boleh jadi imam? Macam mana boleh jadi imam kalau baca ayat Quran pun tersengguk-sengguk, macam budak tadika belajar niat mandi hadas! Anak aku yang berumur lapan tahun pun dok tanya, imam tu baca apa?

Sssshhhh! Khatib tengah baca khutbah tak boleh cakap!.....

Hari Raya, kerbau terkorban. Pilihanraya, tak tau sapa yang terkorban.





No comments: