Wednesday, January 9, 2008

PKR-DAP capai persefahaman di Pulau Pinang

PKR dan DAP hari ini mencapai persetujuan untuk mewujudkan persefahaman untuk menentang Barisan Nasional didalam pilihanraya akan datang.

Pembahagian kerusi telah dipersetujui oleh kedua-dua parti untuk memastikan pertandingan satu lawan satu dengan Barisan Nasional. Didalam persetujuan tersebut, DAP akan bertanding 7 daripada 10 kawasan Parlimen dan 19 daripada 40 kerusi DUN. Kerusi selebihnya akan dikongsi oleh PAS dan PKR.

Ketua Umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim memberitahu sidang media yang diadakan pagi tadi, PKR akan berbincang dengan PAS mengenai pembahagian kerusi selebihnya dan pengumuman akan dibuat kemudian.

Didalam persefahaman itu, DAP akan bertanding di Parlimen Batu Kawan, manakala PKR akan bertanding diDUN Bukit Tambun, yang terletak didalam Parlimen Batu Kawan.

Kerusi-kerusi yang ditandingi oleh DAP ialah Bagan, Bukit Mertajam, Batu Kawan, Bukit Bender, Tanjong, Jelutong dan Bukit Gelugor.

Manakala kerusi DUN pula ialah Sungai Puyu, Bagan Jermal, Bagan dalam, Berapit, Padang Lalang, Perai, Jawi, Tanjong Bunga, Air Putih, Pulau Tikus, Padang Kota, Pengkalan Kota, Komtar, Datok Keramat, Sungai Pinang, Batu Lanchang, Seri Delima, Air Itam dan Paya Terubong.

Persefahaman ini melihatkan DAP akan bertanding menentang Gerakan/MCA manakala kombinasi PKR/PAS akan menentang UMNO, terutamanya dikawasan-kawasan Seberang Perai.

No comments: