Friday, January 18, 2008

Adiputra

Dua hari berturut-turut, TV3 menyiarkan berita tentang Adiputra, seorang kanak-kanak yang pintar didalam matematik.

Adiputra telah pun berhenti daripada belajar diSekolah Islam Antarabangsa, dengan alasan beliau sudah tahu apa yang perlu dipelajarinya. Ini menunjukkan, beliau mempunyai kepintaran luar biasa dan sepatutnya mendapat perhatian dari semua pihak terutamanya Kementerian Pelajaran.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kementerian Pelajaran merasakan Adiputra hanya pandai didalam matematik tetapi lemah didalam matapelajaran yang lain, dan mahukan Adiputra mengambil peperiksaan UPSR, sama seperti pelajar-pelajar yang lain.

Jelas, Kementerian Pelajaran tidak berminat dengan keistimewaan Adiputra tetapi lebih berminat dengan pelajar-pelajar yang mendapat 5A, 8A atau 10A. Dalam Berita TV3 itu juga, terdapat luahan perasaan Prof. Dr. Ismail Salleh yang seolah-olah kecewa dan menyalahkan ibubapa Adiputra yang dikatakan tidak menghargai usaha-usaha beliau.

Mengapakah Kementerian Pelajaran tidak berminat dengan Adiputra? Mengapa Prof. Ismail Salleh kecewa dengan ibubapa Adiputra? Mungkin ini jawapannya.

Sajak Adiputra untuk Anwar Ibrahim.

No comments: